Przerwa w pracy zwiększa efektywność pracownika?
Przerwa w pracy zwiększa efektywność pracownika?
R.pr. Izabela Dziubak-Napiórkowska, Starszy Prawnik w Dziale Prawa dla Biznesu w KKZ, napisała artykuł „Obowiązkowy kwadrans przerwy w pracy. Co mówią przepisy, a co nauka?”, który ukazał się w „Forbes”.
Każdemu pracownikowi powinna przysługiwać przerwa w pracy, a pracodawca, podążając za swoim obowiązkiem, powinien mu ją zapewnić. Przerwa taka funkcjonuje w polskim systemie prawnym, trwa co najmniej 15 minut i wlicza się do czasu pracy. Obowiązuje jednak tylko określoną grupę pracowników.
Autorka przedstawiła aktualny stan prawny, a także nadchodzące zmiany. Omówiła kwestię pracowników pracujących ponad wymiarem 6 godzin, poruszając zagadnienie dodatkowych przerw. Zwróciła uwagę na fakt, że nadchodząca nowelizacja nie jest koniecznie związana z określonymi dyrektywami unijnymi, a stanowi realizację postulatów Porozumienia strony pracowników oraz strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego na rzecz aktywnego starzenia.
W artykule można przeczytać, że badania dowodzą również, że pracownik, który ma prawo do odpowiedniego wymiaru przerwy jest bardziej wydajny, a jego praca przynosi lepsze efekty.
Serdecznie zachęcamy do lektury i podjęcia ciekawej refleksji.
Artykuł dostępny jest tutaj.