Czy zarząd spółki z o.o. potrzebuje regulaminu?
Czy zarząd spółki z o.o. potrzebuje regulaminu?
W jakim celu zarząd spółki z o.o. uchwala swój regulamin, skoro przepisy nie nakazują jego uchwalenia? Temat ten rozwinęły r. pr. Justyna Bartnik oraz Marta Olkowicz, Prawnik z Działu Prawa dla Biznesu w swoim artykule „Co powinno się znaleźć w regulaminie zarządu spółki z o.o.?”, który ukazał się w „Rzeczpospolitej”.
Na samym początku autorki przedstawiły pojęcie regulaminu zarządu, określając go jako akt wewnętrzny, który nie musi być nigdzie zgłaszany, ani udostępniany. Jego wprowadzenie nie jest przecież obligatoryjne.
Wymieniły, jakie kwestie najczęściej są w takim regulaminie zawierane i w oparciu o jakie przepisy lub dokumenty powinien być tworzony. Nie jest on uregulowany w k.s.h, więc warto posiłkować się doktryną i praktyką prawa handlowego, a także postanowieniami umowy spółki.
Autorki poruszyły również trzy istotne zagadnienia:
- Cel wprowadzenia regulaminu zarządu spółki z o.o.;
- Organ uchwalający regulamin zarządu;
- Odpowiedzialność członków zarządu za złamanie postanowień regulaminu.
Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do lektury.
Artykuł dostępny tutaj.