Rękojmia – kto ponosi odpowiedzialność?
Rękojmia – kto ponosi odpowiedzialność?
Sprzedaż to jedna z najpowszechniejszych transakcji, której każdy człowiek dokonuje praktycznie codziennie. Przedmioty które nabywamy zazwyczaj objęte są gwarancją lub właśnie rękojmią, za którą odpowiedzialność zwykle ponosi sprzedawca. Ale w jakim stopniu? Na to i inne pytania odpowiedziała adw. Anna Nowicka-Osuch, Starszy Prawnik z Działu Prawa dla Biznesu w KKZ, w swoim artykule „Rękojmia za wady. Czy można modyfikować odpowiedzialność sprzedawcy?”, który właśnie ukazał się w „Rzeczpospolitej”.
Autorka przede wszystkim wyjaśniła czym jest rękojmia, czyli odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne sprzedanego towaru. Omówiła w jakim zakresie sprzedający ponosi taką odpowiedzialność oraz jakie przesłanki muszą zostać spełnione.
Poruszyła również kwestię związaną ze „zmniejszeniem” odpowiedzialności sprzedawcy, obrazując sytuację na podstawie konkretnych przykładów. Szczegółowo rozróżniła wady fizyczne i wady prawne rzeczy, a także podkreśliła w jakich przypadkach sprzedawca nie poniesie za nie odpowiedzialności.
Każdy z nas jest konsumentem, dlatego warto znać swoje prawa. Zachęcamy do lektury.
Artykuł dostępny tutaj.