- Aktualności -
Pułapki alkoholowej reklamy
Influencerzy dzięki swojej popularności, mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe swoich obserwatorów, co czyni ich atrakcyjnymi partnerami dla firm szukających skutecznych kanałów reklamy. Niemniej jednak, promocja niektórych produktów, w szczególności alkoholu, podlega surowym regulacjom prawnym. W Polsce reklama alkoholu jest ściśle ograniczona ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a jej naruszenie może skutkować wysokimi karami finansowymi. Temat ciekawie rozwinęła adw. Urszula Piątkowska-Banach, Szef Praktyki Przestępczości Kryminalnej i Narkotykowej w swoim artykule „Reklama alkoholu w social media: kusząca pułapka na influencerów. Kary mogą sięgać pół miliona złotych”, który ukazał się w „Forbes”.
Zmieniające się interpretacje prawa przez organy ścigania komplikują sytuację influencerów. Do niedawna uważano, że zamknięty charakter portali społecznościowych, wymagający rejestracji, nie stanowi publicznego rozpowszechniania treści. Obecnie jednak, prokuratura postrzega te platformy jako publiczne, argumentując, że łatwość rejestracji sprawia, iż dostęp do treści jest praktycznie nieograniczony. To stanowisko doprowadziło do procesów karnych przeciwko influencerom i celebrytom za nielegalną reklamę alkoholu. Influencerzy muszą być wyjątkowo ostrożni, by nie naruszyć prawa. Jakie wymogi musi spełnić reklama, aby była uznana za legalną? Zapraszamy do artykułu – tutaj.