Walka z podróbkami
Walka z podróbkami
Podróbka to tania imitacja produktu, która ma być uważana za oryginał. Czasem naprawdę trudno odróżnić oryginał od jego tańszego zamiennika, co często wiąże się z wprowadzeniem konsumentów w błąd. Jednak są i tacy, którzy są świadomi, że nabywają nieoryginalny produkt. Gdzie najczęściej można spotkać takie podróbki? Na licznych targowiskach czy halach towarowych. Okazuje się, że odpowiedzialność za sprzedaż podróbek w takich miejscach może ponosić również zarządca przestrzeni handlowej. Więcej o tym opowiedziała apl. adw. Agnieszka Marjańska z Działu Postępowań Spornych na antenie „Biznes24”.
Ekspertka wskazała, że jednym z kluczowych aktów prawnych regulujących odpowiedzialność podmiotów za wprowadzenie do obrotu podróbek towarów znanych marek jest Dyrektywa 2004/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej. Na jej podstawie już w 2016 roku TSUE wydał wyrok, w którym wskazał, że spółka, która wydzierżawia miejsca na placu targowym i umożliwia w ten sposób innym podmiotom sprzedawanie podrobionych towarów, odpowiada za roszczenia związane z naruszeniem prawa ochronnego na znak towarowy (TOMMY HILFIGER, sygn. C-494/15).
Mec. Marjańska dodała, że ustawodawca w 2019 roku znowelizował również polskie przepisy prawa własności przemysłowej, które wprost umożliwiają dochodzenie roszczeń również przeciwko osobie, z usług której korzystano przy naruszeniu prawa ochronnego na znak towarowy. Stosując się do znowelizowanych przepisów w maju 2024 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie wydał precedensowy wyrok, w którym uznał zarządcę targowiska za odpowiedzialnego za sprzedaż podróbek na jego terenie.
Zarządcy powinni zatem wdrożyć skuteczne procedury monitorowania działalności handlowców i reagować na zgłoszenia o naruszeniach mających miejsce „pod ich dachem”.