- Naruszenie praw pacjenta -
Jakie prawa ma pacjent?
Pacjenci mają szereg praw, o których się często głośno nie mówi. Prawa, które ci przysługują związane są z otrzymywaniem jakichkolwiek świadczeń zdrowotnych. Z części praw korzystamy więc często i wielokrotnie, np. podczas wizyty u lekarza lub w aptece. Zgodnie z prawem masz prawo m.in. do:
- bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej,
- wyczerpującej i zrozumiałej informacji o swoim stanie zdrowia,
- wyrażenia zgodny na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
- poszanowania twojego życia prywatnego i rodzinnego,
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
- zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych,
- poszanowania godności i intymności,
- zachowania informacji na twój temat,
- dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej twojego stanu zdrowia i udzielonych świadczeń,
- opieki duszpasterskiej,
- przechowywania wartościowych rzeczy w depozycie.
Do czego pacjent nie ma prawa?
Pacjentowi nie jest jednak wszystko wolno. Należy bowiem pamiętać, że konkretny pacjent jest ograniczony przede wszystkim prawami innych pacjentów, jak i obowiązkiem lekarzy i personelu medycznego dbałości o życie i zdrowie tego pacjenta. Pacjent między innymi nie może:
- żądać przepisania konkretnego leku,
- żądać bezwzględnie obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń (czasami jest to niemożliwe, np. ze względu na sytuację epidemiologiczną),
- wybierać lekarza, który będzie np. przeprowadzał operację w publicznym szpitalu (prawo pacjenta do wyboru lekarza dotyczy tylko podstawowej opieki zdrowotnej),
- odmówić wypisu ze szpitala do domu,
- zażądać od lekarza działań sprzecznych z prawem albo aktualną wiedzą medyczną, np. eutanazji,
- wnosić o usunięcie historii leczenia z systemu.
Gdzie można zgłosić naruszenie praw pacjenta?
W zależności od rodzaju naruszeń praw pacjenta zasadne będzie skierowanie skargi dotyczącej sposobu leczenia przede wszystkim do:
- dyrektora (kierownika) podmiotu leczniczego,
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej,
- Rzecznika Praw Pacjenta,
- Rzeczników Praw Pacjenta Psychiatrycznego.
W specyficznych sytuacjach zasadne może być też kierowanie pism do innych wyspecjalizowanych podmiotów, np. rzecznika dyscyplinarnego izby aptekarskiej czy Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Skarga na lekarza – wzór
Nie ma jednego wzoru „skargi na lekarza”. W przypadku konkretnych naruszeń praw pacjenta wymierne mogą się okazać również inne działania prawne lub pozaprawne. Uzyskanie konkretnego rezultatu w danym stanie faktycznym może okazać się też możliwą inną drogą niż za pomocą skargi. W każdym przypadku jednak pomocna okaże się pomoc doświadczonego prawnika, który będzie miał wiedzę m.in. jakie wnioski zawrzeć w skardze, tak ażeby postępowanie zostało przeprowadzone jak najszybciej i najdokładniej.
Jak może pomóc prawnik w przypadku naruszenia praw pacjenta?
- ocenić czy i do jakich naruszeń praw pacjenta doszło i udzielić kompleksowej porady, co do dalszych kroków prawnych;
- napisać skargę na dany podmiot i skutecznie przeprowadzić postępowanie np. przed Rzecznikiem Praw Pacjenta i innymi organami;
- reprezentować pacjenta przed różnymi organami, np. przed Okręgowym Sądem Lekarskim;
- prowadzić rozmowy i negocjacje w imieniu pacjenta z podmiotami leczniczymi.
Masz problem? Potrzebujesz wsparcia w zakresie stosowania tymczasowego aresztowania? Nie zwlekaj!