- Naruszenie praw pacjenta -

Jakie prawa ma pacjent?

Pacjenci mają szereg praw, o których się często głośno nie mówi. Prawa, które ci przysługują związane są z otrzymywaniem jakichkolwiek świadczeń zdrowotnych. Z części praw korzystamy więc często i wielokrotnie, np. podczas wizyty u lekarza lub w aptece. Zgodnie z prawem masz prawo m.in. do:

  • bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej,
  • wyczerpującej i zrozumiałej informacji o swoim stanie zdrowia,
  • wyrażenia zgodny na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
  • poszanowania twojego życia prywatnego i rodzinnego,
  • zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
  • zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych,
  • poszanowania godności i intymności,
  • zachowania informacji na twój temat,
  • dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej twojego stanu zdrowia i udzielonych świadczeń,
  • opieki duszpasterskiej,
  • przechowywania wartościowych rzeczy w depozycie.

Do czego pacjent nie ma prawa?

Pacjentowi nie jest jednak wszystko wolno. Należy bowiem pamiętać, że konkretny pacjent jest ograniczony przede wszystkim prawami innych pacjentów, jak i obowiązkiem lekarzy i personelu medycznego dbałości o życie i zdrowie tego pacjenta. Pacjent między innymi nie może:

  • żądać przepisania konkretnego leku,
  • żądać bezwzględnie obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń (czasami jest to niemożliwe, np. ze względu na sytuację epidemiologiczną),
  • wybierać lekarza, który będzie np. przeprowadzał operację w publicznym szpitalu (prawo pacjenta do wyboru lekarza dotyczy tylko podstawowej opieki zdrowotnej),
  • odmówić wypisu ze szpitala do domu,
  • zażądać od lekarza działań sprzecznych z prawem albo aktualną wiedzą medyczną, np. eutanazji,
  • wnosić o usunięcie historii leczenia z systemu.

Gdzie można zgłosić naruszenie praw pacjenta?

W zależności od rodzaju naruszeń praw pacjenta zasadne będzie skierowanie skargi dotyczącej sposobu leczenia przede wszystkim do:

  • dyrektora (kierownika) podmiotu leczniczego,
  • rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej,
  • Rzecznika Praw Pacjenta,
  • Rzeczników Praw Pacjenta Psychiatrycznego.

W specyficznych sytuacjach zasadne może być też kierowanie pism do innych wyspecjalizowanych podmiotów, np. rzecznika dyscyplinarnego izby aptekarskiej czy Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Skarga na lekarza – wzór

Nie ma jednego wzoru „skargi na lekarza”. W przypadku konkretnych naruszeń praw pacjenta wymierne mogą się okazać również inne działania prawne lub pozaprawne. Uzyskanie konkretnego rezultatu w danym stanie faktycznym może okazać się też możliwą inną drogą niż za pomocą skargi. W każdym przypadku jednak pomocna okaże się pomoc doświadczonego prawnika, który będzie miał wiedzę m.in. jakie wnioski zawrzeć w skardze, tak ażeby postępowanie zostało przeprowadzone jak najszybciej i najdokładniej.

Jak może pomóc prawnik w przypadku naruszenia praw pacjenta?

  • ocenić czy i do jakich naruszeń praw pacjenta doszło i udzielić kompleksowej porady, co do dalszych kroków prawnych;
  • napisać skargę na dany podmiot i skutecznie przeprowadzić postępowanie np. przed Rzecznikiem Praw Pacjenta i innymi organami;
  • reprezentować pacjenta przed różnymi organami, np. przed Okręgowym Sądem Lekarskim;
  • prowadzić rozmowy i negocjacje w imieniu pacjenta z podmiotami leczniczymi.

Masz problem? Potrzebujesz wsparcia w zakresie stosowania tymczasowego aresztowania? Nie zwlekaj!

Nota Prawna Polityka prywatności Polityka Cookies © 2024 wszystkie prawa zastrzeżone
Skip to content