- Walka z dezinformacją -
Czym jest dezinformacja?
W dobie społeczeństwa informacyjnego i postępującego rozwoju technologicznego informacja staje się szczególnie cennym dobrem niematerialnym. Choć jak wskazują eksperci, dezinformacja nie stanowi nowego zjawiska i towarzyszy nam od wieków, tak niewątpliwie zwiększona dostępność mediów społecznościowych sprzyja rozwojowi tego zjawiska. Czym jest więc właściwie dezinformacja?
W polskim prawie nie istnieje definicja legalna dezinformacji. Brak jest też jednolitej definicji ukształtowanej przez doktrynę. W najszerszym tego słowa znaczeniu, przez dezinformację rozumie się tworzenie i rozpowszechnianie fałszywych informacji z zamiarem wyrządzenia krzywdy lub szkody. Z pojęciem dezinformacji związane są pojęcia: misinformation (dezinformacja niezamierzona) – gdy rozpowszechnione informacje są nieprawdziwe, ale nie zostały stworzone z zamiarem wyrządzeniem szkody – oraz – malinformation (złośliwe lub szkodliwe wiadomości) – gdy rozpowszechnione informacje oparte są na faktach, ale powstały w celu wyrządzenia krzywdy lub szkody. Węższym pojęciem od dezinformacji są tzw. fake newsy.
Jakie są przykłady dezinformacji?
Do szerokiego katalogu zjawisk, które możemy zaliczyć do działań dezinformacyjnych należą m.in.:
- Działania trolli i botów – polegające na publikacji treści wywołujących skrajne emocje, wykorzystywane m.in. w kontekście wojny w Ukrainie,
- Działania zwykłych użytkowników – polegające na nie zawsze świadomym kolportowaniu treści dezinformacyjnych; im dłużej fałszywe informacje znajdują się w Internecie, tym większe ryzyko rozpowszechniania treści przez zwykłych użytkowników,
- Działania dziennikarzy polityków i innych tzw. liderów opinii – polegające na szerokim rozprowadzeniu treści nieprawdziwych lub zmanipulowanych, które angażują zwykłych użytkowników; są wyjątkowo szkodliwe bowiem opierają się na sile autorytetu.
Jak walczyć z dezinformacją?
Kluczem do walki z dezinformacją jest szybkie działanie, które pozwoli na ograniczenie rozpowszechnienia fałszywych wiadomości. W poszczególnych przypadkach pomocne może okazać się wdrożenie odpowiedniej strategii w walce z kryzysem wizerunkowym.
Działania prawne dotyczące dezinformacji będą natomiast przede wszystkim uzależnione od miejsca i sposobu publikacji nieprawdziwych informacji. Wśród narzędzi prawnych z których można skorzystać w sytuacji walki z dezinformacją należy wskazać m.in.:
- wniosek o sprostowanie artykułu prasowego;
- wezwanie do zaniechania naruszania dóbr osobistych oraz usunięcia skutków dokonanych już naruszeń;
- wniosek o zabezpieczenie powództwa w zakresie dóbr osobistych;
- wezwanie do usunięcia bezprawnych treści ze strony internetowej;
- złożenie prywatnego aktu oskarżenia (np. w przypadku zniesławienia albo zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa (np. w przypadku niektórych przestępstw przeciwko ochronie informacji).
Każdy przypadek dezinformacji wymaga gruntownej analizy w celu wypracowania kompleksowej i wieloaspektowej strategii uwzględniającej kwestie zarówno prawne, jak i wizerunkowe.
Masz problem? Potrzebujesz wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem dezinformacji? Nie zwlekaj!